Thursday, July 30, 2015

# random post

Buah-buahan harga tak masuk akal.

Nak makan buah-buahan, tapi malas nak beli banyak-banyak. Malas nak kupas kulit. Jadi, jalan paling sesuai, beli je buah yang dah siap kat pasaraya. Yey.

Masuk Giant, singgah stall buah-buahan. Ada jambu, betik, nangka madu *yummy* , mangga, kedondong. Eh, banyak lah pilihan. Boleh pilih nak asam limau ke, asam serbuk ke, atau kuah rojak jawa. 

Bekas saiz bekas isi tau fu fah je pun. Isi pun seciput je. Itu pun aku mintak isi garam sikit. Tau tak berapa harga dia?

RM 7.00. Uhuk uhuk uhuk. Harga apakah ini? 

Nak makan pun kena makan slow-slow. Jimat cermat supaya tak habis cepat. Kalau habis, dah kena keluar duit RM7.00 lagi nak makan buah. Kalau tak makan buah, sembelit nanti sapa nak tolong, huwaaaaa T_T

Pengajarannya, kalau malas, terima sajalah harga tak munasabah tak masuk akal tu. Nak jimat, usaha lebih sikit beli buah dan kupas kulit dia. Tu je. Bukan susah pun. Dan konsep tu boleh juga apply dalam kehidupan seharian. Orang yang kuat berusaha pasti akan berjaya dan untung. Orang malas? Orang malas selalu rugi.

Bai.

9 comments:

  1. Mahal gilaaaa . ada ketul emas ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketulan emas kompem tak ada, ketulan jambu, kompem ada, hehe =D

      Delete
  2. Replies
    1. Kan. Sekarang Sha lalu kedai dia, jeling-jeling ikut ekor mata je. Trauma jugak rasaya T_T

      Delete
  3. harga buah yg siap proses memang mahal..kesimpulanya kena rajinkan diri buat sendiri #berjimat

    ReplyDelete
  4. ni memang giler mahal...
    biasa pergi giant/aeon big boleh dapat more than 3 biji nanas.. yang keciklah..
    tapi tu lah,,, kalau malas.. kena lah bayar lebih..

    ReplyDelete
  5. woowww. mahai nye . await mahai sangat? kalau mcm ni kena makan dengan cara, satu masuk mulut sebut 50sen, cukup 14 ketul, sma dengan RM7 . tapi dalam tu ada 14 ketul ke ? tah tah 7 ketul je

    ReplyDelete
  6. Hamboi, cekik darah betul peniaga tu...

    ReplyDelete

Hai. Terima kasih kerana meninggalkan komen. Kak Sha will get back to you sooner =)

Follow Us @soratemplates

Followers

Google+