SweetMuslimah.com

Thursday, July 30, 2015

Buah-buahan harga tak masuk akal.

Nak makan buah-buahan, tapi malas nak beli banyak-banyak. Malas nak kupas kulit. Jadi, jalan paling sesuai, beli je buah yang dah siap kat pasaraya. Yey.

Masuk Giant, singgah stall buah-buahan. Ada jambu, betik, nangka madu *yummy* , mangga, kedondong. Eh, banyak lah pilihan. Boleh pilih nak asam limau ke, asam serbuk ke, atau kuah rojak jawa. 

Bekas saiz bekas isi tau fu fah je pun. Isi pun seciput je. Itu pun aku mintak isi garam sikit. Tau tak berapa harga dia?

RM 7.00. Uhuk uhuk uhuk. Harga apakah ini? 

Nak makan pun kena makan slow-slow. Jimat cermat supaya tak habis cepat. Kalau habis, dah kena keluar duit RM7.00 lagi nak makan buah. Kalau tak makan buah, sembelit nanti sapa nak tolong, huwaaaaa T_T

Pengajarannya, kalau malas, terima sajalah harga tak munasabah tak masuk akal tu. Nak jimat, usaha lebih sikit beli buah dan kupas kulit dia. Tu je. Bukan susah pun. Dan konsep tu boleh juga apply dalam kehidupan seharian. Orang yang kuat berusaha pasti akan berjaya dan untung. Orang malas? Orang malas selalu rugi.

Bai.

Buah-buahan harga tak masuk akal.
4/ 5
Oleh

Share

Entry Pilihan

9 comments

Tulis comments
avatar
July 30, 2015 at 9:10 AM

Mahal gilaaaa . ada ketul emas ke ?

Reply
avatar
July 30, 2015 at 9:35 AM

huhu...tak tahan tengok harga..

Reply
avatar
July 30, 2015 at 9:37 AM

harga buah yg siap proses memang mahal..kesimpulanya kena rajinkan diri buat sendiri #berjimat

Reply
avatar
July 30, 2015 at 9:41 AM

ni memang giler mahal...
biasa pergi giant/aeon big boleh dapat more than 3 biji nanas.. yang keciklah..
tapi tu lah,,, kalau malas.. kena lah bayar lebih..

Reply
avatar
July 30, 2015 at 11:01 AM

woowww. mahai nye . await mahai sangat? kalau mcm ni kena makan dengan cara, satu masuk mulut sebut 50sen, cukup 14 ketul, sma dengan RM7 . tapi dalam tu ada 14 ketul ke ? tah tah 7 ketul je

Reply
avatar
July 31, 2015 at 1:03 AM

Hamboi, cekik darah betul peniaga tu...

Reply
avatar
August 4, 2015 at 2:15 PM

Ketulan emas kompem tak ada, ketulan jambu, kompem ada, hehe =D

Reply
avatar
August 4, 2015 at 2:19 PM

Kan. Sekarang Sha lalu kedai dia, jeling-jeling ikut ekor mata je. Trauma jugak rasaya T_T

Reply

Hai. Terima kasih kerana meninggalkan komen. Kak Sha will get back to you sooner =)

Followers

Google+