SweetMuslimah.com

Saturday, May 30, 2015

Spagetti bolognese ala melayu

Bila weekend aje selalu terfikir nak makan apa. Nak keluar katanya nak jimat duit. Jadi kena masak masakan yang mudah, cepat dan kuantiti banyak. Pendek kata sekali masak makan banyak kali. Hah. Jadinya masak aje Spagetti Bolognese Ala Melayu. Poyo aje tajuk, hahaha. Sebab apa ala Melayu? Sebab dah diubah ikut rasa Melayu. Pedas dan banyak kuah!

Aku masak Spagetti Bolognese Ala Melayu ni ikut apa yang ada dalam peti ais tu. Main campak-campak aje. Paling senang masak western dish gini sebab cara masak dia semudah 1-2-3. Peh. Exagerate sungguh, ekeke =D


Resepi Spagetti Bolognese Ala Melayu

Spagetti bolognese

Bahan-bahan

Spagetti (Aku guna jenama Kimball's. Selalu guna jenama San Remo)
Daging cincang
Tomato puree
Sos spagetti Kimball's (Suka hati guna jenama apa. Yang penting Halalan Toyyiban)
Cili kisar
Karet *potong dadu
Cili benggala *potong dadu
Tomato *potong dadu
Bebola daging *optional
Garam
Minyak

Bahan kisar

Bawang merah 3 biji
Bawang putih 2 ulas


Spagetti bolognese 

Spagetti

1) Panaskan air setengah periuk.
2) Masukkan 1 penutup kecil minyak masak (untuk elakkan spagetti melekat) dan 1 sudu kecil garam.
3) Selepas menggelegak, masukkan spagetti. Make sure spagetti tenggelam.
4) Masak selama 5 minit atau sehingga spagetti masak
  

Cara masak kuah

1) Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau.
2) Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.
3) Masukkan daging kisar dan bebola daging. Masak setengah masak. 
4) Masukkan sos spagetti (aku guna setengah botol) dan tomato puree (setengah tin). Biarkan menggelegak.
5) Tambah air sekiranya kuah terlalu pekat.
6) Masukkan karet dan cili benggala.
7) Kemudian masukkan tomato. 
8) Masak sehingga karet dan cili benggala agak lembut.
9) Perasakan dengan garam.

Nota kaki: Kalau suka pedas, masukkan lebih cili kisar. Boleh adjust kuantiti tomato puree bagi yang kurang suka masam =)





Spagetti bolognese ala melayu
4/ 5
Oleh

Share

Entry Pilihan

10 comments

Tulis comments
avatar
May 30, 2015 at 10:16 PM

sedap yer masukkan cili benggala??tak pernah bubuh pun kalau msk spaghetti bolognese

Reply
avatar
May 31, 2015 at 12:09 AM

Da lama x buat..teringin lak tekak bila tgk nie memalam cenggini..

Reply
avatar
May 31, 2015 at 12:29 AM

kalau ala melayu kena guna mee yang warna kuning tu.. hehehe

Reply
avatar
May 31, 2015 at 8:44 AM

Baca entry ini masa lapar..memang buat terliur..hehe

Reply
avatar
May 31, 2015 at 9:57 PM

sedapnya.. rasa mcm di ikea. hehehe

Reply
avatar
June 1, 2015 at 3:32 PM

eh...macam bukan spaggeti pulak...

Reply
avatar
June 2, 2015 at 11:37 AM

tengok dia punya lelehan kuah tu mmg ummmmmp habes lh...

btw singgah follow sini.
jemput ke http://akukaudansesuatu.blogspot.com

Reply

Hai. Terima kasih kerana meninggalkan komen. Kak Sha will get back to you sooner =)

Followers

Google+